- 2 Mar 2025
- 15
- 3
Jotun Trebitt Oljebeis - Krympflasjon på sitt mest ekstreme? - Et alvorlig tilfelle av moderne krympflasjon?
Jeg har et hus bygget i 2009 og en hytte bygget i 2020, felles for begge to er at de er beiset med Jotun Trebitt Oljebeis.
Begge er brekt i fargen 0699 Sort - en helt sort tone.
Helt siden 2009 har jeg hvert år kjøp en 10-liter eller flere for å beise en vegg eller to.
Jeg synes det er fint å beise litt hvert år, i stedet for å sette av en hel sommer til å beise alle vegger i ett skippertak.
Stort sett har et 10-litet spann kostet fra kr 695,- i 2009 til kr 1295,- i 2024.
10 liter spannet kostet 995 i mange år og jeg har handlet det meste på Bauhaus Liertoppen.
Slik så 10-literen ut:

2025 er intet unntak og også i år må det beises en vegg eller to.
Tar turen til Coop OBS Bygg for å sjekke prisen på Jotun Trebitt Oljebeis.
Jeg fikk sjokk!!
Nå er spannet redusert til 4,5 liter - altså redusert fra 10 liter til 4,5 liter - en reduksjon på 5,5 liter!!
Prisen er nå 949,- per 4,5 liter spann.
Literpris:
Tidligere (2024): 1295,- / 10 liter = 129,5 kr per liter
Nå (2025): 949,- / 4,5 liter = 210,9 liter
Prisøkning er altså kr 81,4 per liter, noe som tilsvarer en prisøkning på nesten 63% !!
Dette har altså Jotun gjennomført uten å endre produktet. Kun prisen er endret.

For å toppe det hele har Jotun sørget for at det nye spannet på 4,5 liter har EKSAKT samme form som 10-literen, kun krympet litt alle veier.
Faktisk er det VELDIG vanskelig å se forskjellen på 10 literen og 4,5 literen - Hvordan er det mulig?
Vel svaret er enkelt!
Jotun har sørget for at 4,5 liter spannet er unødvendig stort, altså det er MYE luft i spannet.
Kjære Jotun,
Dette er det samme som å be om at jeg skal bytte til Coop kjeden sitt eget merke Infra.
Infra Oljebeis selges i 9 liter spann til 969,- noe som tilsvarer 107,65 per liter.
Så nå kjøper jeg et spann Infra som blandes i farge Jotun 0699 Sort og tester hvordan den er i forhold til "originalen".
Infra oljebeis produseres av Gjøko som holder til i Torvikbukt (Møre og Romsdal) for Coop OBS Bygg.

Krympflasjon er et uttrykk innenfor samfunnsøkonomi og viser til at et produkt reduseres i størrelse eller mengde, mens prisen forblir den samme eller økes. Krympflasjon stammer fra det engelske uttrykket «shrinkflation» og er satt sammen av ordene 'krympe' og 'inflasjon'.
Jeg har et hus bygget i 2009 og en hytte bygget i 2020, felles for begge to er at de er beiset med Jotun Trebitt Oljebeis.
Begge er brekt i fargen 0699 Sort - en helt sort tone.
Helt siden 2009 har jeg hvert år kjøp en 10-liter eller flere for å beise en vegg eller to.
Jeg synes det er fint å beise litt hvert år, i stedet for å sette av en hel sommer til å beise alle vegger i ett skippertak.
Stort sett har et 10-litet spann kostet fra kr 695,- i 2009 til kr 1295,- i 2024.
10 liter spannet kostet 995 i mange år og jeg har handlet det meste på Bauhaus Liertoppen.
Slik så 10-literen ut:

2025 er intet unntak og også i år må det beises en vegg eller to.
Tar turen til Coop OBS Bygg for å sjekke prisen på Jotun Trebitt Oljebeis.
Jeg fikk sjokk!!
Nå er spannet redusert til 4,5 liter - altså redusert fra 10 liter til 4,5 liter - en reduksjon på 5,5 liter!!
Prisen er nå 949,- per 4,5 liter spann.
Literpris:
Tidligere (2024): 1295,- / 10 liter = 129,5 kr per liter
Nå (2025): 949,- / 4,5 liter = 210,9 liter
Prisøkning er altså kr 81,4 per liter, noe som tilsvarer en prisøkning på nesten 63% !!
Dette har altså Jotun gjennomført uten å endre produktet. Kun prisen er endret.

For å toppe det hele har Jotun sørget for at det nye spannet på 4,5 liter har EKSAKT samme form som 10-literen, kun krympet litt alle veier.
Faktisk er det VELDIG vanskelig å se forskjellen på 10 literen og 4,5 literen - Hvordan er det mulig?
Vel svaret er enkelt!
Jotun har sørget for at 4,5 liter spannet er unødvendig stort, altså det er MYE luft i spannet.
Kjære Jotun,
Dette er det samme som å be om at jeg skal bytte til Coop kjeden sitt eget merke Infra.
Infra Oljebeis selges i 9 liter spann til 969,- noe som tilsvarer 107,65 per liter.
Så nå kjøper jeg et spann Infra som blandes i farge Jotun 0699 Sort og tester hvordan den er i forhold til "originalen".
Infra oljebeis produseres av Gjøko som holder til i Torvikbukt (Møre og Romsdal) for Coop OBS Bygg.