Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Eliaz

Korporal
5 Mai 2025
7
0
Jeg skal frakte en del tunge byggematerialer mellom hjemmet og hytta og lurer på hvor mange kilo jeg kan regne med å få med per lass.
Det er ca 400 km kjøretur tur/retur, så det er greit å planlegge slik at det blir færrest mulig turer.

Tenker bruke min tilhenger som er av typen Tysse 6311 NFH 50 2000Kg
Skjermbilde 2025-05-05 213507.jpg

med påbygingskarmer som er 35cm høye.
Skjermbilde 2025-05-05 213624.jpg
Bilen er en Skoda KodiaqSportline 7 seter 193hk TDi DSG 4x4

I bilens vognkort er følgende data registrert:
Skjermbilde 2025-05-05 214114.jpg

Noen som kan si meg hvor mange kilo last jeg lovlig kan ha med meg per tur?

Det spørs helt hvilket sertifikat du har. Dersom du kun har B-bilsertifikat så kan summen av totalvekt på bil og totalvekt på henger ikke overstige 3500kg. Altså du har ikke lov til å kjøre med den hengeren selv om den er tom. Maks er henger godkjent for 990kg totaøvekt. Har du den forholdsvis nye koden B96 er det 4250kg som gjelder, men det er fremdeles vektene for maks tillatt totalvekt selv uten noen last. Så den hengeren kan ikke kjøres på den bilen hverken med B eller B96 i sertifikatet, men det kunne gått med en mindre bil som kun kan trekke 2000 maks. Ganske ulogisk.

Sertifikat for BE er nødvendig. Da kan du trekke henger inntil 3500kg, men ikke mer enn bilen er godkjent for. Og så er det den faktiske vekten som har betydning, og ikke vektene fra vognkortet (maks tillat).

Har du sertifikat for lastebil så må noen andre her svare på om det endrer mulighetene.

• Like
Reaksjoner: Eliaz
Da kan du ta med deg tilsvarende nyttelasten for hengeren da, så 1530kg eller hva det stod i spesifikasjonene 👍

• Like
Og så kan du jo fylle bilen også om noe egner seg til å laste inn der. Men med tanke på kollisjonssikkerhet på slike gjentatte turer hadde jeg vurdert å droppe å laste 500kg bak setene 😬

• Like
Det er enkelt å legge inn reg.nr på bil og henger på tilhengerkalkulatoren til vegvesenet. Da popper det opp hva du har lov til med den kombinasjonen

• Like
Litt avhengig av hva du skal frakte så kan det være lurt å plukke av karmene, feks om du skal kjøre plank. Med tungt lass er det essensielt å få balansen riktig, lavest mulig tyngdepunkt og ha skikkelig lastsikring, det får du IKKE til med et lass lange planker på 250cm lang henger med karmene på.

• Like
Du kan laste tilhengeren med opptil 1535kg (maks totalvekt 2000kg), pluss minus noen kilo (aldri 100% nøyaktig egenvekt på kjøretøy/tilhengere).
Jeg biter meg merke i at du skriver 7-seters kodiaq og 2500kg hengervekt. 7-seter kodiaq har meg bekjent maks tilhengervekt på 2000kg, 5-seter har opptil 2500kg (noen 2300kg).

Btw - last på hengeren er det du putter på hengeren minus vekten som kommer på bilen fra kulekoblingen, ergo det vekta til vegvesenet viser når hengeren veies mens den er koblet til bilen. Så også feil på modellnummeret, den hengeren er 320 og ikke 250 noe som hjelper endel.

Ta også en titt på dekkene, min tysse-henger som er 250cm i planet har tillatt totalvekt på 2000 kg - hvert av dekkene tåler maks 525kg. Ergo ikke veldig overdimensjonert og man er avhengig av omtrent perfekt balanse for ikke å overlaste minst et dekk...

Litt avhengig av hva du skal frakte så kan det være lurt å plukke av karmene, feks om du skal kjøre plank.

Fiberduk på 4 meter rull, drensrør, avløpsrør, vannrør, sementsekker, 6m armeringsjern, armeringsnett, konstruksjonsvirke, lekter, isolasjon.
Tja, alt som går med til et anneks på 30 kvm :)

Jeg biter meg merke i at du skriver 7-seters kodiaq og 2500kg hengervekt. 7-seter kodiaq har meg bekjent maks tilhengervekt på 2000kg, 5-seter har opptil 2500kg (noen 2300kg).

Tja, du ser dataene fra vognkort og registeret til Statens Vegvesen ovenfor.
Det står Maksvekt tilhenger m/bremt = 2500 kg.

Så også feil på modellnummeret, den hengeren er 320 og ikke 250 noe som hjelper endel.
Ja, hengeren er 320cm lang og 180cm bred.

DU har førerkort klasse BE og kan derfor trekke tilhenger med maksimalt aktuell totalvekt 3500 kg.
Problemet ditt er at det er begrensninger som trekker dette nedover.

Bilen din kan maksimalt trekke 2500 kg, så der "mistet" du 1000 kg.

Tilhengeren din er maksimalt godkjent for maksimalt 2000 kg, så der "mistet" du 500 kg til.

Så må du ta følgende regnestykke:
Maksimal tilatt totalvekt henger (2000kg) - Hengerens egenvekt (465 kg).
Da kommer vi frem til at du kan LASTE tilhengeren med 1535 kg.

Som @oddbjoh skriver så bør du pelle av karmene når du kjører varer som tillater det.
Tilhengeren din har avtagbare hjørnestolper, så når du ikke trenger plass til lange varer som stikker frem over draget, kan det være en fordel å la hjørnestolpene foran og fremre karm stå, slik at lasten er sperret av i fremoverretning.

Når du tar av de fire karmene + hjørnestolper så frigjør du sikkert nesten 100kg ekstra nyttealst.
Dette kan du enkelt finne ut ved å veie de fire karmene på en badevekt og summere vekten.

Hvis du kjører med alle karmer på + ekstra 35cm påbyggningskarmer, så kan du trekke av 100kg nyttelast.
Så da er du nese på 1435kg last på hengeren.

Husk: Last aldri hengeren med materialer som hviler på karmene.
Det slår Statens Vegvesen og Politiet nå kraftig ned på. Du får bot på direkten.
Alle materialer skal hvile direkte på planet.
Både fordi karmene ikke tåler vekten av tunge materialer og fordi du ikke har sjanse til å få tilstrekkelig friksjon mellom henger og last, hvis lasten hviler kun på karmene foran og bak.

Tenker bruke min tilhenger som er av typen Tysse 6311 NFH 50 2000Kg

Jeg har identisk henger.

Det er korrekt at det er maksimalt 1535 kg nyttelast på denne hengeren.

Husk å forsikre deg om at du har rett lufttrykk i de fire hjulene.
På min sitter det 165 R 13 C8 fabrikant Ligong og det skal i følge Tysse sin oversikt være 4,5Kp/cm2 eller 65psi lufttrykk i dekkene.
Referanse: Tysse Lufttrykktabell

Uten korrekt lufttrykk blir dette et håpløst prosjekt.

Tips fra en som har en svært ubehagelig og dyrkjøpt erfaring på området.

Husk å medbringe reservehjul og jekk til tilhengeren.
Har du ikke reservehjul? Bare å kjøpe med en gang!
Tro meg; hvis du skal farte opp/ned 400 km et utall ganger med tung last er det snakk om NÅR du punkterer et hjul på hengeren.

Ja, da lærte jeg i hvert fall noe nytt og nyttig.

Jeg må ha trekt en ulovlig tungt lastet henger etter bilen mer enn 100x de siste 4-5 år.
Det er et lite mirakel at jeg ikke er stoppet og bøtlagt.

Takk for kunnskap, folkens!

Da blir det å melde seg opp til BE sertifikat ASAP!

• Like
Reaksjoner: KristianM