Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Teitur

Menig
2 Mai 2025
4
0
Jeg har akkurat mottatt årets største sjokk i form av et brev fra Gjensidige Forsikring.
Årets fornyelse av mine forsikringer har steget nesten 34% i pris.
Hvordan er det mulig?

Jeg har benyttet Gjensidige Forsikring i mer enn 12 år.
Ikke en eneste skade.
Samtlige regninger fra Gjensidige Forsikring er betale punktlig og presis gjennom alle disse årene.
Jeg tenker min familie må fremstå som en mønsterkunde for Gjensidige Forsikring.

Det er tungt å svelge, men jeg har nok ikke hatt status som mønskerkunde - jeg har nok være en melkeku for Gjensidige Forsikring.
En melkeku som det har kunnet melke for store summer, hvert eneste år.

En prisøkning på 34% er ikke til å leve med i mitt tilfelle, så jeg sjekket priser hos Fremtind Forsikring (DNB Forsikring og Sparebank1), If.. Forsikring , Storebrand Forsikring og Tryg Forsikring.

Resultat: SAMTLIGE var billigere enn Gjensidige Forsikring! Slå den!
Ikke nok med det: SAMTLIGE var billigere enn fjorårets regning fra Gjensidige Forsikring.

Så ved å bytte forsikringsselskap slapp jeg årets prisøkning på 34% + jeg fikk en liten reduksjon på det jeg betalte i fjor!
Først og fremst er jeg glad for at jeg ikke godtok årets blodsuging fra Gjensidige Forsikring sånn helt uten videre, og at jeg tok meg tiden å sjekke.

Enorme prisforskjeller. 100% identiske dekninger.
Gjensidige Forsikring er uten tvil noe av det dyreste på markedet.

SÅ kan man spørre seg: hvorfor er det slik?
Jeg tror svaret ligger her i denne artikkelen fra DN.no:
Overskuddet og lønnsomheten økes for Gjensidige Forsikring - Denne finansaksjen har steget mer enn 20 prosent i år. Nå økes resultatene kraftig.

Gjensidige flår kundene sine for å levere maksimal avkastning på Oslo Børs, slik at de kan utbetale maksimalt utbytte til sine eiere.
Alt sammen på bekostning av en gruppe mennesker: Kundene sine!

Vel Gjensidige Forsikring - Denne uken mistet dere en av de gode kundene til en konkurrent.

Faksimile fra DN nedenfor.

NB: Ser at temaet har vært diskutert her på forumet tidligere, men ettersom dette kun gjelder Gjensidige Forsikring lar jeg det ligge i egen tråd. @Administrator får slå det sammen hvis det er mer riktig.

DNfaksimile.jpg

Min forsikringsavtale hos Storebrand øker nå i juni og jeg sjekket priser hos andre, blant annet Gjensidige. Ble ikke så voldsomt begeistret.
1746175160724.png
Avtalen jeg har per nå (hus øverst, innbo under):
1746175207828.png

Gjensidige har halv pris på barneforsikring, men dårligere dekning. Bilforsikring var det ~30kr som skilte dem to.

Tryg skal ha 772,- per måned for NITO Husforsikring, Innbo koster rundt 180,-. Bilforsikring er vesentlig dårligere med 1 års nybil totalskade, mot 3 år hos Storebrand og Gjensidige.

Bilforsikringen blir nesten 50% dyrere, noe som ikke er det morsomste, men jeg betaler gjerne ekstra i 3 år for å ha totalskade forsikringen.

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Teitur
822 kr per måned ved Fremtind husforsikring topp dekning (ubegrenset forsikringssum), via LO favør.

Er vel 140 kroner eller noe i måneden med toppdekning innbo, ubegrenset sum der også.

Forsikring er det priskrig på - så bare å forhandle pris med flere og velge den beste/billigste.

• Like
Reaksjoner: Teitur
Ja, det tror jeg du har helt rett i @oddbjoh.
Eneste måten jeg kan påvirke markedet og prisingen i bransjen er å begynne å sjekke priser hvert år eller hvert annet år.
Og alltid bytte til det selskapet som tilbyr den beste kombinasjonen pris/dekning.

Er hos Gjensidige med Tekna-avtale. Prisene våre gikk opp med drøyt 20% nå i år, men en rask sjekk viser at alternativene for oss er enda dyrere. Dessverre.