Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Peugeot

Korporal
16 Feb 2025
6
0
Vi kan tenke oss å skifte ut dagens elektriske koketopp med en gasskomfyr med 5 brennere.

Ser for oss et enkelt opplegg med gasskap ute, faste rør inn til kjøkkenøya hvor kasskoketoppen står nedfelt i benkeplaten.
- Gasskap - stort eller lite.
- Nødvendig røropplegg.
- Bertazzoni P905CPRO Professional Gasskomfyr 90 cm, matt svart
- Gass detektor/alarm

Er dette noe vi må søke om eller er det bare å handle inn og starte arbeidet selv?

Vi synes matlaging på gass er aldeles herlig og vil svært gjerne ha det hjemme også.
På hytta har vi hatt dette siden tidenes morgen.

Noen som har gjort dette og kan beskrive noen fallgruver vi bør unngå?

gasslange_10mm___55ae47e24e685.jpg 61423.jpg 61515.jpg 61750.jpg koketopp_5_bluss_5bed4b1e0ec1c.jpg 62424.jpg

Er dette noe vi må søke om eller er det bare å handle inn og starte arbeidet selv?

Noen som har gjort dette og kan beskrive noen fallgruver vi bør unngå?

Som ufaglært har du lov til å montere inntil 1,5 meter gasslange med regulator mellom propanflaske og gassapparat, som for eksempel komfyr eller grill.
Du har ikke lov å legge gasslange gjennom vegg.
Vil du lede gass gjennom vegg, må det gjøres gjennom faste rør og dette må overlates til fagfolk.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB): Fast opplegg for gass - hva har du lov til?

Vi har lyst på gass koketopp i vårt nye hus.
Hvordan får jeg gass frem fra skap på garasjen og frem til koketoppen?
Det er snakk om ca. 15-16 meter rørstrekk under betongplate og opp gjennom betongplaten.

Etter hva jeg forstår er det kun lov med "faste rør".
Hva er et "fast rør" i gass sammenheng?

Er det snakk om stålrør, plastrør eller gummirør?
Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på om det holder å legge f.eks. et 50mm korrugert trekkerør fra garasjen til koketoppen?
Eller må rørlegger legge er "stålrør" ned, under og opp fra betongplaten?
Skulel tro at det ikke er kurant med stålrør med mange skjøter under betongplaten?

Takker for svar.