Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Eliaz

Korporal
5 Mai 2025
7
0
Hei forumet!
Jeg er ny her inne, men håper på litt bistand.

Jeg er på jakt etter en kraftig flishugger eller kompostkvern som klarer kvister og småtrær opp til max 150mm.
Ønsker en maskin som tåler å brukes år-etter-år og det er viktig for meg at det finnes reservedeler tilgjengelig.
Spesielt når det gjelder slitedeler.

Helst ikke elektrisk modell, men svært gjerne bensin/diesel-motor.

Det som kommer ut må gjerne være egnet for å brukes i hagen som forbedring av kompost eller som bunn dekke i blomsterbed.

Har ikke satt noe fast budsjett, men jeg ser for meg å bruke et sted mellom 25-50.000,-

Produktanbefaling ønskes, gjerne også tips om hva jeg bør ta med i vurderingen når jeg velger maskin.

PS: Bilde kun for oppmerksomhet!

Skjermbilde 2025-05-05 161326.jpg

Hei
I fjor høst kjøpte jeg en LUMAG Rambo HC15pro Fliskutter / Flishugger hos MaxHobby.no
Jeg ga 29.990,- inkl. mva for maskinen og jeg ser at prisen er den samme nå.

Så langt er jeg veldig fornøyd med denne maskinen.
Den skal etter spesifikasjonen klare treverk med diameter maks 150mm.

Den klarer nok 15cm treverk, men ikke i lange stokker og kontinuerlig drift.
Mater du inn en kvist som er 15cm på det bredeste og som blir smalere ut mot bladene, så klarer den det nok.
Med 150mm tykkelse må treverket være helt friskt, ikke tørt og hardt treverk.

Normalt har jeg holdt meg på max 120mm og da spiser den ALT du klarer å kaste inn.
Det spruter ut finhakket flis som raskt komposterer til fin hagejord.

Det er ikke maskinell innmater, men innmatertrakten har en skrå vinkel inn mot kvernknivene, så det fungerer i praksis som en selvmater.
Maskinen bråker som faen, men det må nok til når såpass store kvister knuses og hakkes i fillebiter.

Så langt veldig happy med kjøpet.

Skjermbilde 2025-05-08 211742.jpg

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.

• Like
Reaksjoner: Michael