Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Løytnant
21 Feb 2025
90
26
Har for et års tid siden overtatt et hus fra 1950- tallet hvor dette rommet er inkludert. Det er ikke så veldig anvendelig, så jeg har tatt det i bruk som teknisk rom. I dag står det et datarack i hjørnet innerst til høyre der (hjørnet).
Dette rommet er enden på huset hvor det til venstre er laget et tilbygg med leilighet til kjeller, så den sorte veggen der grenser til leilighetens bad.

Uansett, sliter med en vond lukt som jeg mener stammer fra dette rommet, dersom døren til rommet er åpen blir den spredd i resten av kjelleren. Det er også lukt av samme type i tilstøtende leilighet.
Jeg vet ikke hva lukten er, syns egentlig ikke det lukter kloakk, men kan kanskje minne litt om det.
Lurer på hva jeg kan gjøre for å finne ut hva luktkilden er, og eventuelt hva jeg kan gjøre med problemet.

Som dere ser av bildet er det åpen jord på deler av gulvet, og det kan komme vann/fukt der når det regner (hatt fagfolk til å se på det som mener det ikke er noe problem).
Så det slår meg at det kanskje kan være lukt fra jorden? Eventuelt går også avløp ned her, som dere ser av røret på høyre side.

Har lekt med tanken på en ozon maskin i kontinuerlig bruk, men ser at disse er helseskadelige, så det er nogo.

Vedlegg

• a38a3fe4-e22d-40b3-9fb1-606343f9864b.jpg
    a38a3fe4-e22d-40b3-9fb1-606343f9864b.jpg
    229,2 KB · Sett: 25
Kan muligens være lekkasje fra kjøkkenavløp, nok til at lukten sprer seg men ikke nok til å gi kloakklukt?
Har du prøvdt å lukte litt rundt om selv?

Litt vanskelig når rommet generelt har den lukta. Hvordan kan jeg finne ut av en slik lekkasje tro?

Skjønner det kan være vanskelig, men som regel er lukten mer konsentrert der den stammer fra, gjerne det lunkter strammere ved rør og lignende.
Vet du om det er noe rør gjennomføring under sålen, annet fra det avløpet til høyre på bildet?

Så litt nøyere på bildet nå, er det bunnen av en pipe bakerst til venstre?
Jeg rensket feieluken vår for noen dager siden og det luktet over flere dager etter rengjøringen. Er det noe tjærelignende som eventuelt siver ut?

Har lekt med tanken på en ozon maskin i kontinuerlig bruk, men ser at disse er helseskadelige, så det er nogo.
Hei,
Dette med ozon-maskin p kontinuerlig drift ville jeg ha slått fra meg med en gang.
Det er (mildt sagt) ikke helsebringende å ha en slik maskin gående i kjelleren.
Da vil nok helseproblemene dere drar på dere langt overgå ulempen med litt vond lukt.

Jeg vet det er et fryktelig kjedelig råd, men nesen din er nok det viktigste hjelpemiddelet her.
Lukte deg frem til hvor det lukter sterkest, der er kilden.
Er det noe tid på døgnet det lukter mer enn ellers?
I forbindelse med tungt regnvær?

Ser på bildet nede i høyre hjørne a tdet stikker opp noe som ligner en avkappet rørbit.
Jeg ville i hvert fall sørget for at alle rør er plugget, om ikke annet med elektrikertape.
Søk etter alle stakeluker, sluk eller andre steder det potensielt kan sive inn luft fra avløp.
Ser at det er et rundt lokk på det avløpsrøret (stakeluke) er pakningen på det lokket ok? eller siver det inn gass fra avløpet?

Her må du nok lukte deg frem.
Men, et slikt åpent hull i betongdekket mot jord ville jeg støpt igjen ASAP.
Det er det samme som å be om fukt, utøy og lukt i kjelleren.

Takk for svar.
Da får jeg tette diverse røråpninger og slikt, så får jeg oppdatere litt mer her om jeg finner flere spor.
Angående jorden, er det bare å helle ned betong, eller er det noe jeg burde tenke på her?

Planløsning forresten:
1745924203513.png