Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Løytnant
21 Feb 2025
90
26
Hei.

Stua er pusset opp, i går fikk vi gulv på, og nå blir det listing.
Når listing er utført er det denne drageren vi må få gjort noe med. Vi har hele veien tenkt at vi skal gjøre den om til en "fake drager", altså gjøre den slik at det ser ut som en tredrager som går over hele, med en trestolpe ned.
Det er fortsatt planen, trenger bare litt tanker om hva som egentlig er beste metode for å få dette så realistisk og fint som mulig, jeg har litt verktøy og jeg kan bruke det, men noen ekspert møbelsnekker er jeg ikke.

Stolpe Bredde 28cm, Høyde 25cm, Tot lengde 801cm, Veranda side mot stolpe 328cm, Tv side mot stolpe 459cm, Stolpe 14,5x19,5cm
1746429068924.png
Noen bilder følger her:
06c5360b-aa1f-4722-97ed-238a7dbea98d.jpg538433f3-6efa-41ae-8485-9b32ef8e51ca.jpge4a5ca9b-a100-4fca-9566-eb078ce34a9f.jpgfcdd26ad-a19b-4450-ba35-ea3f19fccd1d.jpg

Beste forslag jeg har funnet til nå er å bruke treplater skråkuttet og kombinert til en |_|, med noe metallbeslag i mellom.
Akkurat som i videoen så er det også for meg vanskelig å skaffe materiell som er langt nok til å gå hele strekningen alene.
En skjøt midt på stolpen hadde vært kult, men da må materialet være over 460cm på den lengste strekningen.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Noen som har gjort noe sliknende, eller har forslag?
Trenger forslag til alt fra utførelse til materialvalg til olje og behanling.

Kul ide :)

Synes forslaget ditt høres fornuftig ut, hadde brukt trepanel eller finer og så lagt på ønsket finish. Om du har eikeparkett kan du f. eks matche drageren til å ligne eik.
Vedrørende skjøting tror jeg ikke det blir merkbart, med godt med lim + god innklemming sammen. Eventuelt kan du bruke stålbånd ved skjøtene, slik som synes i starten av denne videoen du linker til. Da vil skjøten bli godt skjult, og du trenger ikke bekymre deg for dette.

Edit: En annen tanke er jo bare å kasse den inn med gips.

trenger bare litt tanker om hva som egentlig er beste metode for å få dette så realistisk og fint som mulig,

Jeg ville tatt utgangspunkt i uhøvlet furuplank i en dimensjon som er stor nok til å dekke høyden på den falske drageren (25cm) og bredden på drageren (28cm).

Sammenføyningene ville jeg ha gjæret 45grader (på langs) slik at den virkelig fremstår som en sammenhengende tømmerstokk.

Selve kassen ville jeg ha gått over med en kraftig stålbørste montert på vinkelsliper. Laget litt sår i treverket, lag merkene på langs av trefibrene.

På midten av drageren ville jeg ha skjult skjøten med et smijernsbeslag av typen du har på bildet.
En god lokal smed lager en slik for en 1000-lapp.
Samtidig ville jeg fått smeden til å lage noen kraftige falske jern-nagle-hoder som jeg hadde boret og limt fast i den falske tømmerstokken.
Det vil gi et meget flott autentisk preg.

Først fylle sprekker og furer fra behandlingen med vinkelsliperen med en mørk/sort farge som du tørker av.
Så beise stokken i en lysere farge, f.eks. brun/grå.

Da får sprekker osv en mørkere farge og stokken ser gammel ut.

Bare noen tips fra forrige gang jeg laget en slik. Skal se om jeg finner noen bilder. Har flyttet 3x siden den ble laget.

Takk for gode tips @Eliaz , og bilder hadde vært veldig bra om du finner.
Har du noen ide om hvor jeg finner tilstrekkelig brede materialer? Bredden på drageren her er på 28cm, høyden 28.
Så jeg trenger 28cm+(2*bredde), som anvist:
1746510293051.png

Nå vet ikke jeg hjvor du holder til @Flemming, men ethvert sag og høvleri i Norge ville skjært disse dimensjonene til deg på bestilling.
Hvis du treffer de rette folka så hadde de tatt denne jobben for en veldig hyggelig penge.

Jeg tok et raskt google-søk på "sag og høvleri" og fant mange kandidater å kontakte.
Det finnes også MANGE lokale små-sager som også tar denne type oppdrag.

Hvis du får de til å sage plankene i 1" bredde (25,4mm eller 30mm så betyr det at du trenger (280+30+30) 340mm bredde på planken.
Hvis du kan dele opp drageren med et smijernsbeslag (som vist på ditt bilde) så holder det mer enn fint med 4800mm lengde.

Så da blir det dimensjoner 4800mm x 340mm x 30mm
Det er en helt kurant dimensjon.

hvis du holder til å sørlandet, så kunne du jo fått dette saget i eik.
Beiset eik ❤️❤️

Ellers kan du gå for "det enkleste er det beste" og kle driten med gips. Da går den mest i ett med taket og blir mest "usynlig".

• Like
Reaksjoner: COP
Slike dimensjoner høres helt kurrant ut Eliaz :cool:, og jeg holder til på Sørlandet, Kristiansand ;) Så pek meg gjerne grett vei.

oddbjoh, stemmer det, det har jeg hørt fra mange, men vi har lyst til å prøve gjøre noe kult ut av denne i denne omgang.

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen
Du kan også kombinere dette - feks kle med gips og så gjøre noe med overflaten på gipsen, feks fototapet, tynn finer etc for å få utseende du ønsker.

Ser for meg fototapet ikke vil gi et spesielt realistisk utseende. Hvis det ser åpenbart fake ut så forsvinner poenget.

• Like
Reaksjoner: Michael
Spennende prosjekt, synes det blir "for enkelt" å bare kle det igjen med gips og hive på noe tapet. Men det er en løsning som kan passe for andre som kun vil ha tre-utseende.
Kult å ha noe treverk synlig istedet for stålbjelke i taket, tror det å høre med sagbruk rundt omkring i området.
Kjapt søk på Finn, fant jeg han her. Du kan sende ham en melding der med plantegningen din og høre om han har noe tømmer liggende som kan passe.

Han har også en Facebook side med bilder. :)