Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

BoligSuppa

Korporal
30 Nov 2025
5
0
Mange feinschmeckere kjøper momentnøkkel fra Biltema, Jula eller Clas, mens andre sverger til Hazet, Facom eller Snap-On og mener forskjellen er dramatisk.
Kompiser sier billignøklene er “nøyaktige nok”, mens andre hevder de er helt ute av kalibrering allerede fra fabrikk.

Hvor stor presisjonstap har man egentlig mellom en rimelig og en premium momentnøkkel?
Er forskjellen målbar i praksis?

Betyr det noe på hjulbolter, maskinbygging eller motorarbeid?

Må billignøkler kalibreres oftere?

Har noen reelt testet og sammenlignet billig-momentverktøy mot referanseverktøy ?

Er dette bare “verktøy-snobberi”, eller finnes det faktisk store forskjeller?

Selv har jeg bare brukt momentverktøybén gang til å trekke til toppbolter. Resten går etter gefühl.

• Like
Reaksjoner: BoligSuppa
jeg har momentverktøy i litt forskjellige klasser

den beste momenttrekkerene jeg har en fra gedore, nøyaktig og dyr. men mangler skrallefunksjon (fikk disse fra konkursbo)

den mest ræva jeg har er fra biltema. tror det er 5-20nm. den "slår" aldri ut og er et direkte bomkjøp

har også en 40-210nm fra teng tools, og den liker jeg også :)

har aldri kalibrert de før. ei heller testa de opp mot noe. men forutenom biltema'n så er det ingen som har skuffa meg. har da montert sammen motorer, (veivaksel, råder, topplokk osv osv osv) uten problemer.

legg litt kroner i momentnøkkel. og spar heller på piper og andre ting som kun blir snobberi

• Like
Reaksjoner: BoligSuppa
Kvalitet på momentverktøy kan/vil påvirke nøyaktigheten. Billige momentnøkler kan være nøyaktige nok for enklere jobb, men det er godt dokumentert gjennom ulike tester at de kan avvike mer — og iblant miste kalibrering raskere.

Hvis du skrur på noe kritisk (f.eks. motor, fly, helikopter, deler med stramme toleranser), kan det lønne seg å investere i et verktøy med bedre kvalitet (og jevnlig kalibrering).

Men for enklere oppgaver — hobby, vedlikehold, montering uten strenge krav — er det ingenting som nødvendigvis tilsier at de dyreste er verdt pengene.

Her på jobben har vi momentnøkler som koster opp mot 100.000 for et sett på 8 nøkler.
De kalibreres hver 12mnd av KIWA for å sikre at de faktisk kan brukes til det de brukes til hver eneste dag,