- 6 Feb 2025
- 19
- 19
Har en tomt som første er grovplanert med gravemaskin, lagt på matjord og deretter planert med planeringsskuffe etter beste evne.
Det har kommet endel regn de siste dagene, så da ser jeg tydelig at det har kommet endel søkk og dammer på jorden.
Med andre ord: Jorden er ikke så plan og slett som jeg så for meg at jeg skulle klare med gravemaskinen.
Det er snakk om ca 160 m2, så jeg tar gjerne imot tips om hvordan jeg bør gå frem for å få dette slett og pent.
Tanken er å unngå ferdigplen og så dette selv med gressfrø og blåkorn.
Vanne gjennom sommeren og håpe at det spirer og gror.
Kjøre på med robotgresskiper og la det stå til.
Er det hardt manuelt arbeide med krafse, rake og godt gammeldags øyemål som er veien å gå - eller finnes det gode hjelpemiddler jeg kan bruke?
Jeg ønsker jo en mest mulig slett og rett plen.
Hvordan finavrette denne type jordmasser på en grei måte?

Det har kommet endel regn de siste dagene, så da ser jeg tydelig at det har kommet endel søkk og dammer på jorden.
Med andre ord: Jorden er ikke så plan og slett som jeg så for meg at jeg skulle klare med gravemaskinen.
Det er snakk om ca 160 m2, så jeg tar gjerne imot tips om hvordan jeg bør gå frem for å få dette slett og pent.
Tanken er å unngå ferdigplen og så dette selv med gressfrø og blåkorn.
Vanne gjennom sommeren og håpe at det spirer og gror.
Kjøre på med robotgresskiper og la det stå til.
Er det hardt manuelt arbeide med krafse, rake og godt gammeldags øyemål som er veien å gå - eller finnes det gode hjelpemiddler jeg kan bruke?
Jeg ønsker jo en mest mulig slett og rett plen.
Hvordan finavrette denne type jordmasser på en grei måte?