Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

BreakingBad

Sersjant
6 Feb 2025
19
19
Har en tomt som første er grovplanert med gravemaskin, lagt på matjord og deretter planert med planeringsskuffe etter beste evne.
Det har kommet endel regn de siste dagene, så da ser jeg tydelig at det har kommet endel søkk og dammer på jorden.
Med andre ord: Jorden er ikke så plan og slett som jeg så for meg at jeg skulle klare med gravemaskinen.

Det er snakk om ca 160 m2, så jeg tar gjerne imot tips om hvordan jeg bør gå frem for å få dette slett og pent.
Tanken er å unngå ferdigplen og så dette selv med gressfrø og blåkorn.
Vanne gjennom sommeren og håpe at det spirer og gror.
Kjøre på med robotgresskiper og la det stå til.

Er det hardt manuelt arbeide med krafse, rake og godt gammeldags øyemål som er veien å gå - eller finnes det gode hjelpemiddler jeg kan bruke?
Jeg ønsker jo en mest mulig slett og rett plen.

Hvordan finavrette denne type jordmasser på en grei måte?

Skjermbilde 2025-05-27 091419.jpg

Det vil nok være en fordel å blande inn endel sand om du vil ha dette helt rett, jord er vanskeligere å få i vater.

Erfaringen min er også at det vil synke ujevnt neste 12 mnd, så om du nettopp har rotet rundt med gravemaskin så vil det neppe se likt ut om et år - i alle fall om du ikke har bygget opp med pukk og komprimert lag for lag med tungt utstyr...

Kanskje ikke svaret du ønsket deg, men det vil nok ta litt tid og arbeid.

Hei @BreakingBad
Tenkte jeg kunne dele mine erfaringer fra et liknende prosjekt, som fremdeles pågår ;)
Som @oddbjoh så klokelig skriver ovenfor; dette med slett og helt flat gressplen er nok et langtidsprosjekt som krever tålmodighet og utholdenhet 💪

Her kan du se hvordan dette startet for vår del. Huset kjenner du sikkert fra denne tråden:
kirderF: Vi bygget kundetilpasset BoligPartner Kongsheim (Austergaard) i 2008/2009

Det var på tide å redusere parkeringsplassen med 150m2 og konvertere arealet til gressplen.
Det har vært planen siden vi bygget huset i 2009, men tiden har ikke strukket til.
Det er ikke så lett å se av bildene, men utgangspunktet er 150m2 med ganske komprimerte steinmasser og veigrus 0-20.
Så har jeg avgrenset arealet med en lav steinmur for å hindre at jordmassene sklir inn på parkeringsplass og ut i veien.
Jeg bestilte 3 lass med OsloKompost 10mm fra Oslo kommune, som jeg betalte 4700,- ink mva. for inkl. levering.
Totalt 33m3 med jord på de tre lassene.
Leide en 1,9 tommer minigraver hos Engeland Maskin i Drammen og satt i gang mend solen skinte og jorden var tørr og fin.

333333.jpg 33333333333.jpg 333333333333.jpg

Det begynte å komme litt regn, så jeg måtte sette opp dampen og få jorden dratt utover.
Startet så smått med å planere ut i riktig høyde.

4.jpg 44.jpg

Slik ble det til slutt. Jorden er planert etter beste evne og jorden er forsøkt komprimert med planeringsskuffen med ganske likt marktrykk på skuffen. Håpet i det lengste at dette skulle forhindre at jorden synker sammen veldig mye enkelte steder og at jorden synker sammen veldig lite andre steder.

Jeg kunne med det blotte øye se at dette ikke var plant nok, men jeg tenker det er et godt nok utgangspunkt for en bred jernrive og en stor dressrive. Men, da er jeg nok avhengig av at jorden tørker helt opp slik at den blir lett å flytte rundt.

555.jpg 55555.jpg

Så bøttet det ned med masse regn. Da ble det veldig tydelig at jorden falt sammen på enkelte punkter og andre topper ble veldig tydelig. Det er dritt med så mye regn, men det er ikke så galt at det ikke er godt for noe. Nå ser jeg i hvert fall tydelig hvor jeg må fylle på med jord (der hvor vannet ligger) og hvor jeg må senke nivået litt (toppene).

666.jpg

Til dette arbeidet har jeg tenkt til å bruke en 90cm planeringsrive jeg har bestilt fra Cowab:
- Planeringsrive/rake Aluminium, 1700x920 mm
Jeg er veldig spent på hvordan denne fungerer i praksis.
Lover å dele mine erfaringer med denne når den ankommet med posten og er testet litt.

878041.jpg
Jeg har også bestilt en 120cm dressrive fra Rasenrakel i Tyskaland som jeg gleder meg til å teste ut.
Den er på vei i posten, så jeg kan skrive noen ord om denne også når den er testet ut.

Skjermbilde 2025-05-27 220424.jpg Skjermbilde 2025-05-27 220445.jpg Skjermbilde 2025-05-27 220456.jpg Skjermbilde 2025-05-27 220511.jpg

Både dressrive og planeringsrive er litt nytt for meg, men jeg er drittlei av å ikke få plenen så plan/flat som jeg ønsker.
Ikke sikkert det lykkes, men jeg elsker å teste litt forskjellig verktøy og utstyr.

Vi får se om det er bomkjøp, eller et gullkjøp!
Vi er jo litt i gang med planlegging av nytt hus, så hvis dressrive og planeringsrive fungerer, så har jeg jo oppskriften klar :-)

Så nå venter jeg på 3-4 dager med knallsol og litt vind slik at jorden tørker opp og jeg kan rake og styre for å få det fint og flatt.

Hvordan finavrette denne type jordmasser på en grei måte?

Planere så bra du klarer med planeringskuffe på gravemaskin, og deretter gå over med krafse og bred rake.
Det er lettere å jobbe med rake og krafse når jorden er luftig og tørr, så unngå å planere for hardt med planeringsskuffa.
Planeringskuffa gir luftigere jord hvis du planerer med tanna på skuffen og ikke smører jorda utover med undersiden av skuffen.
Når du smører jorden som sjokoladepålegg blir jorden kompakt, fin og hard, men vanskelig å jobbe med.
Bare å forberede seg på mange timer med brei rake, ja!

Så nå venter jeg på 3-4 dager med knallsol og litt vind slik at jorden tørker opp og jeg kan rake og styre for å få det fint og flatt.

Da ble det slik etter 2 dager med rake.
Jeg kan stemme i at det er en stor fordel med bred rake med stive tenner og knusk tørr jord.
Det krever et godt øyemål å få det helt rett, og det hjelper med små pauser og få det hele litt på avstand og se det fra ulike vinkler.

Det ble ikke helt flatt, men for meg er dette godt nok.

På bildene er det avrettet med rake, grunngjødslet med blåkorn, sådd med gressfrø, raket over på nytt for å jobbe gressfrøene en centimeter ned i jorden og til slutt tromlet over med en plenvalse/plenrulle fra Felleskjøpet.

Så nå er det bare å vanne jevnt og få kjøpt ny robotgressklipper.
Som kjent så sikler jeg på en Mammotion Luba 2 AWD 3000X robotklipper fra Berema.
Er litt skeptisk til å kjøpe et (for meg) ukjent kina-merke; Mammotion
Bauhaus har en rimeligere modell (Mammotion Luba Mini AWD) på tilbud til 24.000,- , men jeg tror jeg må opp på Mommotion Luba 2 AWD (37.000,-).

20250530_162746.jpg 20250530_162730.jpg 20250530_162810.jpg Skjermbilde 2025-05-31 215457.jpg

• Like
Reaksjoner: KristianM